Wednesday, June 19, 2013

MERASAKAN DIRI AMAT BERKUASA - ADUN PAKATAN RAKYAT BERTINDAK BIADAP

Belum berkuasa dan memerintah negara sepenuhnya, tapi dari sehari ke sehari kalangan pemimpin Pakatan Rakyat semakin ketara menunjukkan belang serta sikap biadap mereka. Tak tahulah kalau mereka dapat kuasa, bagaimana jadinya nanti negara dan rakyat. Tidak dinafikan bahawa mereka akan bertindak ganas dan lebih zalim sepertimana yang mereka lakukan semasa Himpunan Bersih 3.0 tidak berapa lama dulu. Mungkin bagi kalangan pemimpin PR setelah terpilih jadi wakil rakyat - ADUN atau Ahli Parlimen, mereka mempunyai kuasa yang begitu besar dan di mana saja dalam Malaysia ini serta bertindak sesuka hati sehingga melangkaui kawasan pilihanraya yang mereka wakili.

Inilah yang terjadi serta perbuatan seorang wakil rakyat wanita - ADUN PR dari Pulau Pinang apabila beliau dengan angkuh dan sombongnya campurtangan dalam urusan orang di luar kawasan pilihanraya yang diwakili. Agaknya kedudukan sebagai ADUN itu sudah cukup untuk membuatnya rasa "besar kepala" dan amat berkuasa.

Kejadian berlaku malam kelmarin, 18 Jun 2013 sekitar jam 11 malam di Taman Intan, Sungai Petani. Seorang wanita warga emas yang sedang membersihkan kawasan berhampiran Taman Permainan Kanak-kanak dengan melakukan pembakaran kecil ke atas sampah sarap telah didatangi oleh seorang wanita Cina dengan begitu sombong, angkuh serta biadap telah memarahi sambil menengking menggunakan kata-kata kesat ke atas wanita Melayu itu kerana melakukan pembakaran sambil merakamkan gambar wanita Melayu itu untuk dihantar kepada pihak polis supaya tindakan saman dapat diambil ke atasnya. Perbuatan biadap dan kurang wakil rakyat DAP kawasan Berapit itu telah mencetuskan kemarahan wanita Melayu tersebut sehingga berlaku pergelutan antara kedua-dua mereka. Dalam kejadian itu, wanita Melayu yang cuba mengelak gambarnya daripada dirakam telah tertepis handphone wakil rakyat kurang ajar itu menyebabkan handphonenya terjatuh dan terkena penyapu apabila cuba mengambil handphone yang jatuh tadi.


Insiden tersebut adalah satu contoh klasik memaparkan betapa dan bagaimana sikap biadap, angkuh, sombong dan kurang ajarnya wakil-wakil rakyat DAPig Pulau Pinang. Ini bukan kes pertama melibatkan kebiadapan, sikap angkuh, sombong dan kurang ajar golongan lahanat ini. Sebelum ini, sekitar Januari 2011 negara pernah gempar bilamana seorang wakil rakyat DAPig DUN Komtar, Pulau Pinang telah bertindak ala samseng ke atas seorang pengusaha restoran nasi kandar di George Town yang didakwa kononnya tidak mematuhi peraturan pihak berkuasa tempatan. Merasakan dirinya begitu besar dan berkuasa setelah terpilih sebagai wakil rakyat, ADUN Komtar itu (sekarang lagi besar kepala setelah terpilih sebagai Ahli Parlimen Tanjong) dengan zalim dan tanpa belas kasihan telah merampas kerusi, meja, rokok dan lain-lain termasuk menyita restoran berkenaan. Perlu dinyatakan bahawa restoran berkenaan terletak di dalam kawasan DUN Pengkalan Kota dan bukannya di bawah DUN Komtar. Persoalannya mengapa ADUN Komtar tersebut ketika itu masuk campur dalam hal ehwal yang bukan di bawah kawasannya? http://sejarahmelayu.blogspot.com/2012/06/gempar-adun-dap-ppinang-berlagak.html 

Justeru, jika dibandingkan dengan apa yang dilakukan ADUN DAPig Kawasan Berapit di Sungai Petani malam semalam mempunyai signifikan yang sama untuk menggambarkan sikap ultra chauvanist wakil rakyat DAPig yang merasakan diri mereka besar dan berkuasa di mana saja di atas bumi Malaysia ini. Hal ehwal, masalah serta kebajikan rakyat di kawasan sendiri yang mereka wakili tidak terjaga dan dibela tetapi sibuk jaga tepi orang lain. Apa yang jelas kepala puak-puak haramjadah lahanat DAPig ini semakin besar namun masih ada yang tak sedar malahan ada membujuk serta mendewa-dewakan golongan laknatullah ini.

No comments:

Post a Comment